Het eiland is klein en daarom is het overgrote deel van de ervaringen anoniem, om de privacy van de kinderen en hun ouders te beschermen.
Cliënt, 10 jaar.
Soms moet je dingen accepteren. Cliënt, 10 jaar
Meer durven. Cliënt, 10 jaar
Ze verklapt het niet. Het is fijn om bij Tamara te komen, want dan kan je erover praten en ze verklapt het niet! cliënte, 7 jaar
Praten over gevoelens. Ik ging naar Tamara, omdat ik het moeilijk vond om te praten en om te gaan met mijn ouders die niet meer in 1 huis wonen. We hebben veel gedaan zoals praten over praten, verschillende spelletjes, tekeningen gemaakt, verhalen geschreven en verhalen voorgelezen. Ik heb veel geleerd, zoals praten over mijn gevoelens en praten over mijn ouders en de situatie met andere mensen. Ik vond het fijn om bij Tamara te komen, omdat ik wist dat ik haar kon vertrouwen. Cliënte, 11 jaar
Ik kwam bij Tamara omdat papa en mama gingen scheiden en ik vond dat een beetje moeilijk. Het moeilijkste vond ik dat ik niet bij ze allebei kan zijn. Ik heb bij Tamara een troostknuffeltje gemaakt, die me helpt zodat ik beter kan slapen. we hebben spelletjes gespeeld over de scheiding en over hoe je je voelt en ik heb ook getekend. Het spelletje over gevoelens uitbeelden in een toneelstukje vond ik het leukst. Het was fijn om bij Tamara te komen, want nu hoef ik niet meer bang te zijn en me zorgen te maken dat papa en mama elkaar nooit meer willen zien. Ik heb geleerd hoe je je minder zorgen moet maken en dat je mag zijn wie je bent. Cliënte, 9 jaar.
Alles kon gezegd en gevraagd worden. Ik heb als vestigingsmanager twee keer gebruik gemaakt van de diensten van Tamara. Voor de medewerkers is het heel prettig om een deskundig persoon te horen over het beladen en gevoelige onderwerp als de dood en afscheid nemen. Alles kon gezegd en gevraagd worden. Tamara gaf helder antwoord op de vragen. Antwoorden waar medewerkers mee verder konden. Daarnaast heeft Tamara de kwaliteit dit onderwerp luchtig en reëel te benaderen waardoor alles makkelijker bespreekbaar is. En geloof me, daarmee is de helft gewonnen! Jasmijn de Wit, Vestigingsmanager Kinderopvang in Zwolle
Wat bespreek je wel en niet, en vooral…hoe? Enige tijd geleden hebben we dankbaar gebruik gemaakt van de tips en adviezen van Tamara. Mijn man kwam onverwachts in het ziekenhuis en zijn situatie was zeer kritiek. De kinderen waren hiervan op de hoogte en waren natuurlijk erg verdrietig. Toen het grootste gevaar geweken was heb ik vrij snel contact opgenomen met Tamara. Waren er boeken die ik voor onze, toen 4 en 6 jarige, kinderen kon gebruiken? Wat bespreek je wel en niet, en vooral…hoe? Ik heb veel tips gekregen die ik allemaal kon gebruiken, het maakte het voor de kinderen makkelijker om te begrijpen. En voor mij was het fijn om te horen dat we het goed oppakten. Een jaar na de ziekenhuisopname begon voor ons jongste zoontje het verwerkingsproces. Ook toen heb ik weer veel bruikbare tips gekregen, zo fijn!! En hoe heerlijk is het om te kunnen zeggen dat het met ons allemaal goed gaat. Mede dankzij de snelle reacties van Tamara, haar goede tips en betrokkenheid. Marieke
Begrijpen wat een kind doormaakt. Als vestigingsmanager in de kinderopvang zijn echtscheidingen helaas aan de orde van de dag.
Omdat het welbevinden van de kinderen voor ons heel belangrijk is, vond ik het goed om hier eens echte aandacht aan te besteden.
Ik schakelde Tamara in om een workshop aan mijn team te geven. Speciaal gericht om signalen bij kinderen te herkennen, te begrijpen wat een kind doormaakt en hier op de juiste wijze op in te kunnen spelen.
Tijdens de workshop hebben we dingen als team gedaan, filmpjes bekeken maar werd er ook regelmatig in kleine groepjes gewerkt zodat de veiligheid beter gewaarborgd werd.
Een intensieve workshop die veel heeft losgemaakt binnen het team en waar we nog altijd profijt van hebben!
Nancy van der Veen,
vestigingsmanager kinderopvang
Er ontstonden mooie gesprekken.
Na het plotselinge en op traumatische wijze overlijden van onze collega en pedagogisch medewerkster van ons kinderdagverblijf zijn wij ( het team) begeleid door Tamara.
Naast het eigen verdriet, was er ook de taak om de aan ons toevertrouwde kinderen op een juiste wijze te begeleiden.
Tamara heeft de medewerksters geadviseerd om de vragen en reacties van de kinderen open, eerlijk en met duidelijke antwoorden op de vragen tegemoet te treden. Wij hebben boekjes gekregen die we aan de kinderen konden voorlezen, er is geknutseld met de kinderen, bloemetjes geplukt voor de overleden leidster en een gedenkplekje gemaakt.
Wij hebben ervaren dat ieder kind maar ook ouders en collega’s elkaar opzochten, er mooie gesprekken ontstonden maar vooral een – ondanks het grote verdriet- ontspannen en mooie sfeer ontstond.
Pedagogisch medewerkster wisten hoe ze konden reageren op de emoties en vragen van kinderen. Het was te zien en te horen dat de kinderen zich vertrouwd en veilig voelden en zich konden uiten.
Door de adviezen van Tamara is deze moeilijke periode voor ons een stuk makkelijker maar vooral (en dat klinkt misschien een beetje gek) mooier geworden.
Gerda Peters Vestigingsmanager
Dat er iemand voor hem was. Wat Cor leuk vond bij juf Tamara, vooral het zorgenmonster dat hij gemaakt heeft. En het binnen/buitenkant doosje maken. Cor vond het ook heel leuk dat ze altijd wat te doen hadden.
Wat ik van de zorg vond, vooral de aandacht voor het kind, 1 op 1, Cor kon alles wat hij kwijt wou over zijn papa en mama aan juf Tamara kwijt.
En dan natuurlijk het creatieve ook heel fijn. Denk dat het voor Cor heel belangrijk is dat er iemand voor hem was en daar vind ik Tamara uitermate geschikt voor, zij heeft een hele lieve, zachte uitstraling. Ingrid Kroon, moeder van Cor.
Open, vriendelijk, eerlijk en duidelijk. Ze vond t allemaal erg spannend. En ook ik wist niet goed wat er van te verwachten. Maar gelijk bij de intake werd ze gelijk op haar gemak gesteld. Er werd duidelijk verteld Moeder van 10 jarige cliënte
|